Isnin, 22 Jun 2020

Waktu Bekerja Pasca Wabak Covid-19


Sekitar lewat bulan Januari 2020, dunia menjadi gempar dengan wabak SARS Corona Virus (Covid-19) yang merebak dengan pantas di seluruh dunia. Khabarnya, wabak tersebut merebak dari bandar Wuhan di wilayah Hubei, Republik Rakyat China (PRC) sejak bulan November atau bulan Disember 2019 lagi.

Wabak ini menyebabkan banyak sekali kematian di seluruh dunia. Malaysia pun tidak terkecuali menerima kesan hasil dari serangan pandemik Covid-19 ini. Dalam usaha memutuskan rangkaian wabak ini, pejabat aku membahagikan setiap unit kepada dua kumpulan iaitu kumpulan kesatu dan kumpulan kedua yang setiap satunya mengandungi kira-kira empat ke lima orang kakitangan. Kakitangan akan bekerja secara bergilir-gilir setiap minggu. Namun, hari ini ketua jabatan meminta pandangan serta justifikasi setiap orang sama hal ini patut diteruskan atau tidak? Beliau juga meminta pandangan dari kakitangan yang menggunakan kenderaan awam.

Hasil dari kemas kini aku dengan rakan sekerja mengenai bekerja di pejabat, aku mendapat maklumat bahawa pejabat akan beroperasi sepenuhnya pada bulan Ogos 2020. Dalam bulan Julai 2020 ini, beberapa negara di benua Amerika seperti Amerika Syarikat telah pun dilanda gelombang kedua wabak Covid-19.   

Rujukan
  • Justin Harper, 'Coronavirus: Flexible working will be a new normal after virus', Business in British Broadcasting News, 22 May 2020 (online)'
  • Trinity News and Events, Employees fear contracting Covid-19 if using public transport to get to work, Trinity College Dublin: the University of Dublin, 14 May 2020 (online)
  • Safe Work Australia, Public Transport: Working from Home, Working from Home, 12 June 2020 (online)
  • OSH Wiki Networking Knowledge, Covid-19: Back to the workplace - Adapting working places and protecting workers, European Union (online)
Sumber Gambar: IT & Information Security, IT Manager Insights: Remote Working during Covid-19, SnapComms, 1 April 2020 (online)  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan