Jumaat, 11 Julai 2014

Skim Pelaburan di Malaysia


Untuk keselamatan kewangan, aku rasa molek sekali kita berfikir mengenai langkah jangka pendek dan jangka panjang. Aku dapati dalam jangka panjang, mungkin seseorang itu memerlukan simpanan. Setakat kita menyimpan di bank sahaja berapa sahaja dividen tahunan yang kita dapat dari bank? Oleh itu, apakah alternatif simpanan yang lain? Aku mencari yang berisiko rendah kerana aku risau tertipu dengan 'scam' pelaburan yang berleluasa di Malaysia ini.

Setakat yang aku maklum, ada beberapa badan amanah saham dan bank yang didaftarkan di bawah nama kerajaan Malaysia sendiri. Aku rasa yang seperti berikut adalah selamat untuk orang awam:
  • Amanah Saham Nasional Berhad
  • Tabung Haji
Rujukan
  • Pelaburan, Piawaian Perakaunan Kerajaan 6, 2012, Jabatan Akauntan Negara melalui Skim Pelaburan di Malaysia, Happy Buffalo, 26 Jun 2020 (blogspot
Sumber Gambar:
  • What are the best saving accounts right now? Business Insider (online)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan