Jumaat, 11 Julai 2014

Pengiklanan Komersil


Pada zaman aku kecil-kecil sekitar tahun 90an dahulu, iklan memang banyak ditayangkan di media sebaran am seperti televisyen di Malaysia. Jika di radio, para peniaga menggunakan stesen-stesen radio untuk mempromosikan barangan atau jenama yang dikeluarkan oleh syarikat mereka.

Pengiklanan komersil ini banyak sekali bertumpu kepada televisyen atau media visual. Ia ditayangkan pada sela-sela masa di televisyen dan pengiklan akan membayar kepada stesen-stesen televisyen yang menyiarkan iklan mereka. Tujuan iklan ini adalah untuk memberikan mesej yang mempromosikan dan memasarkan barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh sesuatu perniagaan. Para pengiklan dan pemasar boleh merujuk kepada iklan televisyen komersil sebagai TVC atau television commercials.

Pada masa kini, iklan-iklan ini sudah mengambil bentuk yang baru. Ia tidak lagi terhad kepada radio, televisyen, akhbar dan blogsphere. Dengan perkembangan teknologi maklumat serta telefon pintar, muncul ruangan-ruangan baru seperti Youtube, Netflix, Facebook, Twitter dan sebagainya yang turut menjadi pentas untuk penyiaran iklan secara maya.
Sumber Gambar
  • Remember These Malaysian TV Ads from 90s, Flyme360 (online) 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan