Sabtu, 16 September 2023

Kerjaya di Suruhanjaya Tinggi untuk Pelarian


Alang-alang aku sudah terbangun lambat pada pagi tadi, aku pun memulakan kerja aku sedikit lambat. Mungkin selepas makan tengah hari. Masukan aku kali ini sengaja aku perbuat dalam bahasa Melayu bagi berkongsi maklumat serta pengalaman aku dalam pekerjaan dengan rakan-rakan pembaca yang sudi berkunjung ke halaman yang tidak seberapa ini.

Pada bulan Januari tahun 2014, aku pernah bekerja selama sehari di agensi Suruhanjaya Tinggi untuk Pelarian, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau dikenali dalam bahasa Inggerisnya sebagai United Nations High Commission for Refugees (UNHCR) di Kuala Lumpur sebagai seorang kerani pendaftaran pelarian selepas sahaja aku bergraduasi dari Universiti Sains Malaysia (USM). Pada hari pertama aku berjumpa dengan T Chang, pegawai di Unit Sumber Manusia (HR) mereka dan mendapati perempuan itu sungguh eksyen sekali. Dia fikir dia bagus sangat hanya kerana dia seorang Cina yang menggunakan nama bahasa Inggeris kot, podah!

Baca lanjut, sila klik di sini, terima kasih.