Selasa, 30 Januari 2024

Penulisan Laporan Aktiviti

Bergantung kepada konteks sesuatu organisasi itu, laporan aktiviti boleh juga dikenali sebagai log kerja, laporan kemajuan, kemaskini projek atau laporan status projek. Secara umumnya, laporan aktiviti ini boleh dikira sebagai komunikasi tempat kerja yang menjelaskan kemajuan sesuatu projek dengan istilah yang jelas dan padat. Walaupun laporan aktiviti ini selalunya pendek dan berisi pesanan tidak rasmi yang dihantar menerusi memo pejabat atau emel, ia masih lagi berfungsi sebagai dokumen penting untuk berkomunikasi dan bekerjasama dalam pejabat.

Tujuan laporan aktiviti ini bukanlah untuk memujuk pembaca atau berhujah mengenai suatu kenyataan. Sebaliknya, ia bertujuan untuk memaklumkan pekerja dan pengurus mengenai tugasan lampau, kini dan pada masa hadapan. Laporan sebegini sama ada diminta oleh pengurus atau rakan sekerja atau boleh diedarkan untuk makluman rakan sekerja mengenai kemajuan atau halangan yang dihadapi semasa projek ini dilaksanakan oleh seseorang.

Maklumat utama yang harus ada dalam laporan aktiviti adalah seperti berikut:

Setakat ini aku telah menguruskan sebanyak dua (2) program yang masing-masing dibiayai oleh Kesatuan Eropah dan Badan Bukan Kerajaan (NGO). Aku telah belajar mengenai pengurusan acara dan juga projek yang memerlukan kemahiran dari segi pengurusan sumber dan juga komunikasi dengan pelbagai pihak.